Instrukcja obsługi kursów

1. Wstęp

W dokumencie opisano w jaki sposób korzystać z narzędzi, które wykorzystano do przygotowania kursów z matematyki oraz informatyki na platformie Compass.

Compass-edu.pl zawiera następujące kursy z matematyki:

Każdy z ww. kursów posiada wersję polską oraz angielską. Na platformie jest dostępny także kurs z informatyki dotyczący programowania w języku C++. Kurs jest dostępny w wersji polskiej oraz angielskiej.

2. Ustawienia

Informacje ogólne dotyczące korzystania z dostarczonych narzędzi.

2.1. Zmiana języka na platformie

Aby zmienić język, w jakim mają być wyświetlane opcje menu oraz treści na platformie, należy w prawym górnym rogu kliknąć na nazwę swojego użytkownika i wybrać opcję Konto.

Następnie należy przejść do sekcji Preferencje strony, wybrać język strony i zaakceptować zmianę za pomocą przycisku Zapisz.

Następnie w analogiczny sposób należy określić strefę czasową.

2.2 Ułatwienia dostępu – wyłączenie opcji Accessibility > Collapsible Math

Kursy zostały stworzone w środowisku edX, gdzie zaimplementowano funkcjonalność zwijania dłuższych wzorów matematycznych, które są zastępowane znakiem

Aby zmienić znak z powrotem na cały wzór, należy kliknąć prawym przyciskiem myszki w ww. znak.

Aby całkowicie wyłączyć zwijanie wzorów matematycznych, należy nacisnąć prawym przyciskiem myszki na dowolny wzór i odznaczyć opcję Accessibility> Collapsible Math.

Dzięki temu podczas korzystania z kursów z matematyki wzory nie będą już zwijane.

2.3 Zadania interaktywne z matematyki oraz testy – możliwe odpowiedzi

W ramach obsługi poszczególnych zadań interaktywnych uczestnik kursu jest proszony bądź o wybranie poprawnej odpowiedzi, bądź o wprowadzenie poprawnej wartości. Aby wprowadzić lub wybrać poprawną wartość uczestnik może korzystać z opisanych niżej opcji.

2.3.1 Lista Rozwijana

Na liście rozwijanej znajduje się kilka odpowiedzi. Użytkownik powinien wskazać jedną poprawną odpowiedź. Wskazanie poprawnej odpowiedzi i naciśnięcie przycisku Dalej skutkuje przejściem do kolejnego ekranu bądź pojawieniem się odpowiedzi dla danego zadania.

Z kolei wskazanie błędnej odpowiedzi i naciśnięcie przycisku Dalej skutkuje pojawieniem się informacji o błędzie wraz ze wskazówkami, jak postąpić, aby wskazać poprawną odpowiedź.

2.3.2 Pole proste

Pole proste umożliwia wprowadzenie dowolnej wartości z klawiatury.

Wprowadzenie poprawnej/poprawnych odpowiedzi i naciśnięcie przycisku Dalej skutkuje przejściem do kolejnego ekranu bądź pojawieniem się odpowiedzi dla danego zadania. Z kolei wprowadzenie błędnej/błędnych odpowiedzi i naciśnięcie przycisku Dalej skutkuje pojawieniem się informacji o błędzie wraz ze wskazówkami, jak postąpić, aby wprowadzić poprawną odpowiedź.

2.3.3 Pole z toolboxem

Aby wprowadzić odpowiedź, pole z toolboxem umożliwia korzystanie z listy dostępnych liter, symboli oraz funkcji toolboxa.

Po naciśnięciu przycisku funkcji następuje wyświetlenie toolboxa:

Opis toolboxa znajduje się poniżej, w rozdziale Obsługa toolboxa

2.3.4 Pola wyboru typu radio-button

Za pomocą pola typu radio-button użytkownik może wskazać tylko jedną odpowiedź.

Zaznaczenie poprawnej odpowiedzi i naciśnięcie przycisku Dalej skutkuje przejściem do kolejnego ekranu bądź pojawieniem się odpowiedzi dla danego zadania. Z kolei zaznaczenie błędnej odpowiedzi i naciśnięcie przycisku Dalej skutkuje pojawieniem się informacji o błędzie wraz ze wskazówkami, co zrobić, aby wyznaczyć poprawną odpowiedź.

2.3.5 Pole z wyborem wielokrotnym typu check-box

Za pomocą pola typu check-box użytkownik może wskazać więcej niż jedną odpowiedź.

Zaznaczenie poprawnej/poprawnych odpowiedzi i naciśnięcie przycisku Dalej skutkuje przejściem do kolejnego ekranu bądź pojawieniem się odpowiedzi dla danego zadania. Z kolei zaznaczenie błędnej/błędnych odpowiedzi i naciśnięcie przycisku Dalej skutkuje pojawieniem się informacji o błędzie wraz ze wskazówkami, jak postąpić, aby wybrać poprawną odpowiedź.

2.4 Obsługa toolboxa

W kursach z matematyki, na wielu ekranach zadań interaktywnych, użytkownik jest proszony o wprowadzenie samodzielnie wyliczonych wartości lub wyrażeń. W tym celu zastosowano specjalny toolbox, który ułatwia wprowadzanie formuł i symboli, w tym potęg, pierwiastków czy liter greckiego alfabetu.

2.4.1 Obsługa liter

Aby wprowadzić np. literę π należy przejść na zakładkę α Litery i wybrać π z listy dostępnych wartości.

Wybraną wartość zatwierdzić za pomocą przycisku

2.4.2 Obsługa symboli

Aby wprowadzić np. symbol alternatywy należy przejść na zakładkę ± Symbole i wybrać właściwy symbol.

Wybraną wartość zatwierdzić za pomocą przycisku

2.4.3 Obsługa funkcji

Aby wprowadzić np. wartość y2 + 2 należy przejść na zakładkę ∑ Funkcje i wybrać ikonkę z interesującą nas funkcją, w tym przypadku indeks górny (indeks górny).

Wybraną wartość zatwierdzić za pomocą przycisku

Spowoduje to pojawienie się w ramce (w polu edycyjnym) pola do wpisywania wartości.

Za pomocą strzałek można nawigować pozycją kursora (kursor jest przesuwany pomiędzy bloczkami dostępnymi w polu edycyjnym).

Pozostałe wpisy, w tym przypadku + 2 można wprowadzić bezpośrednio z klawiatury

Wybraną wartość należy zatwierdzić za pomocą przycisku

2.4.4 Czyszczenie zawartości pola edycyjnego

Za pomocą ikonki kosza można wyczyścić całe pole edycyjne.

2.4.5 Akceptacja wprowadzonych wartości

Za pomocą ikonki można zaakceptować wprowadzone dane i dzięki temu zostaną one wpisane do pola odpowiedzi:

3 Podpowiedzi (tooltipy) i wskazówki

W każdym z kursów podpowiedzi pojawiają się jako chmurki (tooltipy). Podpowiedzi są widoczne jako podkreślenia wybranych słów, a kliknięcie podkreślonej frazy powoduje pojawienia się chmurki, jak na poniższym zrzucie.

Okno z podpowiedzią można dowolnie przesuwać, a także zmieniać jego wielkość.

W taki sam sposób można korzystać ze wskazówek. Po naciśnięciu przycisku Wskazówka jest wyświetlane okno ze wskazówką.

Okno można dowolnie przesuwać i zmieniać jego rozmiar.

4 Kursy z matematyki

Każdy kurs z zakresu matematyki składa się z 4 elementów:

4.1 Teoria

Przystępnie przedstawiona teoria pomaga użytkownikowi poznać lub przypomnieć sobie zagadnienia dotyczące konkretnego tematu i przygotować się do rozwiązywania zadań. Teoria zazwyczaj składa się z kilku głównych sekcji wraz z podsekcjami.

Przycisk Następne umożliwia przejście do kolejnego ekranu teorii. Z kolei przycisk Poprzednie umożliwia przejście do poprzedniego ekranu teorii.

4.2 Zadania interaktywne

Zadania interaktywne składają się z dwóch opcji: można zadanie rozwiązywać samodzielnie i tylko sprawdzić swój wynik (przycisk Sprawdzam wynik ) lub skorzystać z opcji wspólnego rozwiązywania zadania (przycisk Rozwiązuję).

Podczas wspólnego rozwiązywania zadania student ma dostęp do chmurek (tooltipów), które zawierają m. in. teorię, wzory oraz wykresy. Z kolei podpowiedzi kontekstowe może znaleźć we wskazówkach lub komentarzach do błędów.

Każde z zadań jest opatrzone znacznikiem łatwe, średnie lub trudne, w zależności od stopnia jego złożoności.

4.2.1 Komentarze do odpowiedzi

Podczas sprawdzania wyników student powinien wskazać poprawną odpowiedź. W przypadku wskazania błędnej odpowiedzi wybrana odpowiedź jest oznaczana kolorem czerwonym (czerwoną ramką), a pod odpowiedziami pojawia się stosowny komentarz.

W przypadku wskazania poprawnej odpowiedzi pojawia się komentarz z informacją, że wskazano poprawny wynik.

Z kolei podczas wspólnego rozwiązywania zadań udzielenie niepoprawnej odpowiedzi skutkuje stosownym komentarzem, natomiast poprawna odpowiedź powoduje przejście do kolejnego kroku. Ponadto w wielu zadaniach użytkownik ma możliwość wyboru sposobu rozwiazywania zadania - każda odpowiedź prowadzi do rozwiązania inną ścieżką.

4.3 Zadania generowane

Zadania generowane pomagają studentowi utrwalić zdobyte umiejętności.

Po naciśnięciu przycisku Generuj zadanie użytkownik otrzyma konkretny przykład danego typu zadania, który może samodzielnie rozwiązać. Następnie, klikając Sprawdzam wynik , można sprawdzić, czy uzyskany wynik jest poprawny.

W przypadku problemów z rozwiązaniem danego zadania, w wielu przypadkach, istnieje możliwość przejścia do zadania interaktywnego, które pomoże nauczyć się rozwiązywania zadania danego typu (w poniższym przypadku należy nacisnąć na link tutaj).

Z kolei naciśnięcie przycisku Nowy typ spowoduje wyświetlenie listy z opracowanymi typami zadań.

Na liście dostępne są wszystkie typy zadań, poza typem, z którego lista została wywołana. Zadania, które zostały już wykonane (użytkownik wybrał dany typ zadań) oznaczane są znacznikiem

4.4 Testy

Testy składają się z kilku pytań wraz z możliwymi odpowiedziami. Pomagają one zweryfikować poziom opanowania materiału.

Po wskazaniu odpowiedzi należy nacisnąć przycisk Prześlij .

Wskazanie właściwej/właściwych odpowiedzi skutkuje pojawieniem się zielonego znacznika (check) oraz informacji o wybraniu poprawnych odpowiedzi.

W przypadku wskazania niepoprawnej odpowiedzi także pojawi się stosowny komunikat.

Za pomocą linku Resetuj można odznaczyć udzieloną odpowiedź.

W niektórych testach są też dostępne wskazówki, analogicznie, jak w zadaniach interaktywnych.

5 Kurs z informatyki

Kurs z informatyki składa się z następujących rozdziałów:

W ramach każdego dostępnego rozdziału student ma możliwość wykonywania zadań, ich weryfikacji oraz poprawy. Dodatkowo student ma dostęp do przystępnie przygotowanej teorii.

Po przejściu do zadania – za pomocą przycisku Otwórz zadanie

jest wyświetlane poniższe okno.

W panelu znajdującym się po lewej stronie znajduje się wstęp teoretyczny (zakładka Wstęp) oraz treść zadania (zakładka Zadanie ). W przypadku problemów z rozwiązywaniem zadania można skorzystać z podpowiedzi (przycisk Podpowiedzi).

Kod należy umieścić w głównym oknie i uruchomić (przycisk Uruchom ).

Na zakładce Wyjście programu znajduje się wynik działania stworzonego programu.

Na zakładce Kompilacja znajdują się komunikaty z przebiegu kompilacji.

Na zakładce Weryfikacja rozwiązania wyświetlany jest wynik weryfikacji uruchamianej za pomocą przycisku Sprawdź odpowiedź.

Za pomocą przycisku Wróć do listy zadań użytkownik może wrócić do zadania.